od west v 10 úno 2012 10:24
to Soňa : prosím bez urážky, ale budu teď trochu poučovat z hlediska fyziky. Při nárazu na pevnou překážku při rychlosti 50 km/h, působí na předměty a posádku vozu tíhové zrychlení 60 g, na deformující se karosérii vozu tíhové zrychlení 30 g, což zjednodušeně řečeno znamená, že moje hmotnost se okamžitě zvýší na 3.600 Kg, Shaggyho na 1.500 kg a Texova na 2.400 kg......což znamená, že jakékoliv zabezpečovací zařízení pro psy na zadních sedadlech nemá smysl, protože síla lokálně působící na pás nebo kšíru pás přestřihne nebo přetrhne a připoutaného psíka působící setrvačný moment stejně vystřelí z auta ven, pokud ho nezachytí přední sedadla.
Se vzrůstající rychlostí se momenty sil zvyšují.
Na druhou stranu se při popsaném nárazu v čase T +0,025 _ +0,030 sec odpalují pyropatrony bezpečnostních pásů a airbagů, přitahující osoby na předních i zadních sedadlech do sedadel a těžko si umím představit, že by letící pes přes hlavou opěrku mohl někomu srazit vaz, pokud byl ten člověk připoután. Ale jsou známy případy, kdy vaz člověku zlomil airbag, protože dotyčný člověk nebyl připoután bezpečnostními pásy.
Z výše uvedeného plyne, že pokud mám ve vozidle psa v okamžiku vážné nehody, njsem schopen mu jakýmkoli způsobem zajistit bezpečí, ať je připoután jakýmkoli dostupným způsobem, nebo se ve vozidle nachází v zavazadlovém prostoru, přičemž připoutanou posádku na předních sedadlech nemůže zásadním způsobem ohrozit. To větším nebezpečím pro posádku je třeba fotoaparát položený na odkládací ploše u zadního skla.
Proto tedy zabezpečovací zařízení pro psy v autě dotčené dopravní předpisy předepisují pouze z důvodu zabránění volného pohybu psa po kabině vozidla, protože by mohl odvádět pozornost řidiče od řízení vozidla, případně by mu mohl narazit do ruky a strhnout tím volant, či v případě malého psa zablokovat brzdový pedál, nebo provést podobné věci v tomto duchu.